Tuesday, May 20, 2008

SEKULARISME, Ancaman dan penyelesaian

OLEH : bintu Ismail

PENGENALAN

Ideologi moden kini mempunyai pertalian erat dengan pemikiran sekular. Pemikiran ini tersebar di seluruh dunia termasuklah negara Malaysia. Ia lahir sebagai satu sistem yang popular. Ia menerpa masuk ke Malaysia tidak dapat dibendung lagi hingga menjadi ancaman besar terhadap dakwah Islamiyah terutamanya dalam politik negara. Sekularisme melahirkan fahaman sosialisme, naturalisme, athiesme, pragmatisme dan sebagainya.

Dalam kertas kerja ini, penulis akan cuba memberi pendedahan kepada para pembaca mengenai sekularisme, sejarah, faktor perkembangannya, negara pertama yang disekularkan dan ancamannya kepada masyarakat serta jalan penyelesaian .

2.0 PENGERTIAN SEKULARISME

Menurut A.S Hornby sekular bermaksud tidak ada kena mengena dengan hal ehwal rohaniah atau keagamaan. Secularisme pula adalah daripada perkataan bahasa inggeris, ertinya kepercayaan bahawa akhlak, pendidikan dan sebagainya tidak seharusnya didasarkan kepada agama, manakala secularist juga daripada bahasa inggeris iaitu penyokong atau pengikut sekularisme.

Di dalam Kamus Dewan sekularisme bermaksud faham (dokrin, pendirian dsb) yang menolak atau memisahkan agama atau ciri-ciri keagamaan daripada urusan-urusan yang tidak bersangkutan dengan agama (seperti pentadbiran awam dan lain-lain).
Groethusyen menjelaskan sekularisme”as attempt to establish an autonomous sphere of knowledge purged of supernatural,fideistic presuppositions.”

Secara dasarnya ia bermaksud ideologi atau ajaran yang membina seluruh pengarahan hidup manusia dalam aspeknya selain dari ibadah keagamaan di atas asas kepentingan , keperluan, ukuran dan nilaian duniawi semata-mata. Presiden Kedua Amerika pernah berkata :”Kerajaan Amerika ditegakkan tanpa berlandaskan agama kristian sedikitpun .”

Sekularisme adalah bercanggah sepenuhnya dengan ajaran Islam yang sempurna kerana penafian manusia terhadap sifat yang lengkap dan sempurna dan petunjuk Tuhan itu. Bagi setiap muslim, kesempurnaan dan kelengkapan Islam itu sendiri adalah merupakan aqidah yang diimani oleh seseorang tanpa ragu-ragu.

Di sini dapatlah disimpulkan bahawa sekularisme ini merupakan suatu fahaman yang memisahkan antara urusan keagamaan dengan urusan keduniaan. Setiap perkara yang dilakukan tidak perlu dikaitkan dengan agama. Manusia boleh melakukan apapun mengikut akal fikiran tanpa perlu dipadukankan dengan agama sedikitpun. Umat Islam patutlah mengetahui perkara ini agar mereka tidak terus bersekongkol dengannya.





3.0 SEJARAH DAN FAKTOR-FAKTOR PERTUMBUHAN SEKULARISME

Sekularisme ini bermula di Itali pada abad pertengahan. Pada waktu itulah terbentuknya ideologi moden. Ia tumbuh dengan jayanya di Eropah pada abad ke-19 seterusnya ia berkembang ke seluruh dunia pada abad ke-20 terutama dalam bidang politik. Ia dibawa oleh Barat ke negara yang ditaklukinya. Di antara faktor-faktor berlakunya fahaman ini ialah:

i. Pergolakan dan perubahan di gereja. Kejadian ini berlaku kerana perubahan sikap golongan gereja yang menyeleweng hingga menjatuhkan maruah mereka , ramai di kalangan agamawan gereja menjadi ahli politik, penjual bursa penebusan dosa.

ii. Perkembangan teknologi dan pembangunan masyarakat seperti teknologi binaan dan proses pembangunan masyarakat berkembang pesat. Pada waktu itu telah lahir para ilmuan seperti Gardano, beliau telah mencipta teleskop, Rene Descartes yang menyeru kepada sistem logik dalam pemikiran dan perilaku manusia, John Locke pula menuntut agar wahyu tunduk kepada akal.

iii. Perkembangan ekonomi dan pengaruh kapitalisme. Ekonomi pada waktu itu dipengaruhi oleh fahaman yahudi iaitu Karl Marx dengan berkonsepkan fahaman Kapatalisme. Sikap perekonomian yang mementingkan kekayaan yang diwarisi turun temurun itu telah menjadi sebati dalam kehidupan mereka.

iv. Kelahiran ilmu pengetahuan baru, perkembangan bidang astronomi, falsafah moden dan lain-lain. Ilmu yang berkembang pesat dan kecintaan terhadap pembaharuan seperti falsafah Nietzsche yang beranggapan bahawa Tuhan telah mati. Lahirnya prinsip akal dan alam , mendorong mereka mengejar keseronokan. Penglibatan paderi dalam bidang falsafah menimbulkan rasa tawar hati dengan urusan gereja.


4.0 MATLAMAT SEKULARISME

Matlamat sekularisme ialah menutup sebarang hubungan alam ini dengan Allah S.W.T. Sesungguhnya matlamat ini tercapai melalui penolakan mereka terhadap segala nilai, ukuran, peraturan hukum dan konsep-konsep agama daripada memandu kefahaman manusia dan aktiviti kehidupannya. Penolakan tersebut secara tidak langsung menggantikannya dengan ukuran, peraturan dan konsep-konsep baru yang bersumberkan akal fikiran manusia sebagaimana yang disediakan oleh berbagai-bagai teori, ideologi dan falsafah kebendaan yang muncul di Barat.

Matlamatnya juga ialah manusia adalah manusia , tuhan adalah tuhan, dunia adalah dunia. Ini menunjukkan bahawa tidak pernah wujudnya tuhan atau adanya alam ini. Perkara tersebut semuanya saling lengkap-melengkapi sebuah fahaman sekular terhadap hakikat hidup, agama, manusia dan alam sebagaimana yang diakui oleh Arberri:
"Bahawa sesungguhnya setiap Materialisme, Humanisme, Naturalisme dan Positivisme pada hakikatnya adalah bentuk-bentuk dan gambaran-gambaran yang berbagai- bagai fahaman sekularisme yang satu sekalipun berlainan nama."

Matlamat terakhirnya ialah menentang agama dan menjadikan manusia pada kedudukan yang tertinggi mengikut kekuasaan mereka tanpa ada sedikitpun hubungan dengan Tuhan. Sekularisme adalah ideologi yang diperkenalkan oleh Barat secara paksa dan tipu daya di tanah air umat Islam dan memastikan segala tinggalan-tinggalan penjajah Barat akan terus diagungkan, ditaati sebagai satu cara hidup umat Islam sekalipun selepas mereka meninggalkan negara umat Islam. Secara umumnya, menurut Van Leeuwen,”Sejarah revolusioner Barat sampai sekarang terus melanjutkan proses sekularisasi tak mungkin berhenti dan akan terus berputar”

5.0 NEGARA ISLAM SEKULAR YANG PERTAMA

Turki adalah negara Islam yang pertama menjadi tempat tumbuhnya sekularisme. Pembentukannya memang dirancang oleh Barat kerana mereka telah berpakat untuk menjatuhkan khilafah Islamiyah dan ingin menguasai Selat Dardananella dan Selat Bosporus serta ingin mendapat kekayaan daripadanya. Barat berpendapat bahawa kalimah khalifah itu memberi kekuatan pada umat Islam , mereka tidak akan memerangi Turki sekiranya Turki mengikut kehendak barat laknatullah ini. Itulah perancangan licik barat untuk menguasai negara – negara lain di dunia ini.

Mustafa Kamal Atatuk adalah pemimpin negara Turki sekular ini. Dia telah menubuhkan sebuah parti sekular yang dinamakan Republican People Party(RPP). Beliau telah menganjurkan konsep pemisahan antara agama dan negara kerana pada pendapatnya bahawa cengkaman agama boleh menghalang kemajuan dan meyusahkan segala keinginannya. Hidupnya memang banyak memberi impak yang negatif kepada rakyat Turki dan fahaman sekular telah berdarah daging dalam kehidupan beliau.

Antara perkara-perkara yang dilakukan oleh Atatuk semasa pemerintahannya iaitu pada 8 April 1924, Atatuk telah menghapuskan Mahkamah Syariah dengan menggantikannya dengan satu enakman baru iaitu Undang-Undang Kebangsaan. Pada tahun itu juga beliau memecat para Qadhi dengan menggantikan dengan hakim-hakim yang berkelulusan Swiss, Itali dan Perancis. Pada tahun 1925 M, Atatuk telah mengharamkan pemakaian tarbus, jubah, tetapi sekiranya memakai topi, kot, tali leher dikalangan rakyatnya adalah digalakkan kerana pada anggapannya pemakaian Islam tersebut menghalang kemajuan sesuatu bangsa seterusnya dia telah menghapuskan gelaran Sheikh al- Islam,al-calamah dan sebagainya yang sebelum ini telah diberikan kepada tokoh-tokoh agama.

Pada tahun 1926, undang-undang mucamalah dihapuskan hingga perkataan yang dituntut oleh agama seperti wallahi, wabillahi dan sebagai tidak boleh diamalkan. Pada April 1928 M, perkataan Islam sebagai agama rasmi dihapuskan dalam perlembagaan negara dan menukarkannya dengan perkataan sekular. Pada 1932 M, al-Quran diterjemahkan ke dalam bahasa Turki dengan menggunakan bahasa latin. Pada tahun 1933 pula , Fakulti Theologi di Universiti Istanbul telah ditutup, semua azan hendaklah dikumandangkan dalam bahasa Turki. Akhirnya pada tahun 1938 M , semua pertubuhan Islam telah diharamkan.

Apabila dilihat situasi ini dapatlah difahamkan bahawa Atatuk inginkan ideologi sekular ini dapat dipraktikkan dalan semua bahagian. Apa-apa yang berkaitan dengan Islam mestilah dihapuskan. Oleh itu, pengaruh sekular Turki sedikit sebanyak mempengaruhi juga negara Islam yang disekularkan selepas itu termasuklah Negara Malaysia. Walau bagaimanapun pembaharuan material yang dilakukan tidaklah sehebat mana , ekonominya semakin merosot, tanaman-tanaman tidak menjadi . Pembangunan yang dilakukan tidak dapat menandingi kemajuan yang dilakukan oleh kesultanan Uthmaniyah sebelum ni.

6.0 ANCAMAN-ANCAMAN SEKULARISME

Sekularisme adalah suatu ancaman yang amat merbahaya kepada seluruh dunia Islam terutamanya dalam kontek negara Malaysia. Di sini, politik adalah ancaman utama dalam ideologi tetapi ia dapat dihubung kait dengan pelbagai bahagian antaranya iaitu:

6.1 DALAM BIDANG PERUNDANGAN

Cengkaman sekularisme begitu mendalam kepada umat Islam tanpa disedari ia telah dieksport oleh barat bermula dari proses penjajahan , kemerdekaaan dan akhir kemodenan.Proses ini merupakan alat-alat atau makanisme sekularisme. Di Malaysia mengikut undang-undang yang di bawa oleh penjajah,agama tidak mempunyai sebarang pengaruh dan hubungan dalam pemerintahan sesebuah negara tetapi hanya berligar dalam skop yang sempit iaitu hanya digunakan dalam hal-hal berkaaitan kekeluargaan.

Suruhanjaya Lord Reid menjadi undang-undang tertinggi umat islam di Malaysia pada bahagian 1,perkara 4 fasal (1) Di bawah judul'Undang-Undang Utama Persekutuan' yang menyebut:"Perlembagaan ini adalah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang yang diluluskan selapas kemerdekaan dan yang berlawanan dengan Perlembagaan ini hendaklah terbatal setakat mana yang berlawanan itu."

Peranan Islam yang diperuntukkan dalam perkara 3(1) iaitu Agama Islam ialah agama bagi Persekutuan ,tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana bahagian Persekutuan . Ia dibataskan lagi dengan wujudnya perkara 4(1) di atas. Status undang-undang ini secara terang menolak al-Quran dan al-Sunnah sebagai panduan tertinggi umat islam di dalam negara ini.Ia bukanlah kemerdekaan yang hakiki sebaliknya ia adalah penerusan dari penjajahan barat ke atas umat islam melalui undang-undang yang di cipta mengikut hawa nafsu manusia.

Kedudukan islam dalam perlembagaan memang tidak kukuh jika dibandingkan dengan Perlembagaan beberapa negara seperti Mesir ,Pakistan dan Arab Saudi.Dalam Perlembagaan Mesir contohnya menjadikan Islam adalah agama negara dan syariat Islam sebagai sumber asas perundangannya.Arab Saudi menjadikan raja adalah terikat dengan syariat dan hukuman-hukuman hanya boleh dijatuhkan berdasarkan ajaran al-Quran dan al-Sunnah.

Hak mengeluarka hukum mengikut islam adalah hak-hak Allah SWT yang tidak dikongsikan dengan sesiapapun .Memberikan hak kepada manusia untuk mengeluarkan hukum adalah salah satu perbuatan shirik yang membawa keada kemurtadan .Undang-undang utama umat islam ialah al-Quran dan al-Sunnah tetapi sekularisme menggantikannya dengan undang-undang yang dibuat sendiri oleh manusia.Justeru ,setiap undang-undang yang berlawanan dengan undang-undang Allah SWT wajib ditolak.Allah SWT telah menegaskan dalam al-Quran, surah al-Maidah ayat 49 maksudnya:”Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka.”HadisRasul juga ada menyebutkan :”Jangan kamu taat kepada makhluk da dalam perkara yang mendurhakai Allah.” Agama Islam adalah agama yang lengkap ,Islam telah telah menyediakan panduan yang lengkap kepada umat islam berkaitan cara pemerintahan dan pemerintahan yang selaras dengan sifat kehambaan kepada Allah SWT dan wajib dipatuhi.

6.2 DALAM BIDANG SOSIAL

Sekularisme telah meletakkan persamaan hak di antara manusia, menggantikan Allah dengan ilmu pengetahuan dan menggantikan susunan hierarki kekuasaan di alam semesta iaitu Allah , manusia , alam semesta (iaitu konsep mentauhidkan Allah , menganggap manusia sebagai khalifah , alam semesta sebagai ciptaan yang digunakan untuk kemakmuran manusia Tuhan tiada mempunyai kuasa apa-apapun dalam mentadbir dunia ni.

Perkembangan hak asasi manusia di Barat menegaskan bahawa makna yang dikehendaki ialah mewujudkan tujuan dan nilai-nilai barat dan hal-hal yang berkaitan dengan peradaban tertentu . Barat mengatakan bahawa Islam adalah musuh dan penghalang hak-hak asasi manusia dengan berasaskan konsep sekularisasi dan keduniaan. Sebenarnya Islam amat mengambil berat tentang hak-hak asasi manusia dan meletakkan wanita di tempat yang sewajarnya serta memasukkannya dalam sesuatu yang menjadi kewajipan seperti pakaian, keperluan hidup, keamanan, berkeyakinan, pengawasan penguasa dan sebagainya agar kehidupan mereka terpelihara daripada anasir-anasir yang tidak baik. Pembelaan tersebut amat penting dalam Islam untuk mewujudkan kemanusiaan yang mencapai tujuan syariat agama , menjaga kesinambungan hidup manusia, penjagaan akhlak yang mulia dan adab istadat yang baik.

Sekularisme memberi kebebasan kepada manusia untuk bergerak, bebas dari sekatan , gangguan dan sebagainya. Ia memberi kebebasan untuk berhubung sesama manusia dan menentukan cara hidup sendiri yang mereka gemari samada akhlak, bentuk pergaulan, pemikiran dan lain-lain tanpa mengikut hukum syarak. Akhirnya masyarakat terjerumus kepada kebinasaan, meruntuhkan institusi kekeluargaan yang merupakan rukun asasi sesebuah masyarakat. Firman Allah SWT dalam al-Quran yang bermaksud:
“Sesungguhnya kami akan menurunkan azab dari langit atas penduduk kota ini kerana mereka telah membuat fasik.”Kebebasan menurut tafsiran sekular ialah kebebasan yang menjadi suatu asas kepada suatu cara hidup mengikut hawa nafsu kebinatangan yang jauh dari rahmat Allah SWT. Kebebasan melakukan kejahatan, kemugkaran , kerosakan dan sebagainya, pada penilaian mereka adalah suatu kebaikan.

Berbeza pandangan sekular dengan Islam kerana Islam telah menegaskan bahawa perkara yang jahat mesti dihindarkan manakala perkara yang ada kebaikan di sisi Allah SWT mesti diamalkan. Kebebasan mengikut pendapat sekular tidak perlu dihormati tetapi perlu disekat demi kesejahteraan dan kebaikan umat sejagat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Janganlah bersendirian seseorang lelaki dengan seorang perempuan kerana syaitan akan menjadi orang ketiganya.

Pemikir - pemikir barat telah telah mendefinasikan budaya sebagai cara hidup. Ini menjadikan budaya bukannya agama sebagai elemen penting dalam kehidupan seseorang sementara agama hanyalah perkara sampingan . Agama adalah sebahagian kecil daripada budaya melayu . Perlembagaan Malaysia meneruskan tradisi ini dengan mensyaratkan untuk menjadi melayu mestilah beragama Islam. Hal ini perlulah diberi perhatian iaitu perkataan “Melayu” didahulukan sebelum perkataan “Islam” Oleh itu teranglah bahawa pemikiran sekular telah menyusup ke perbatasan intelektual akhirnya secara tidak langsung meminggirkan peranan Islam dalam kehidupan.

6.3 DALAM BIDANG AGAMA

Ajaran sekular memberi kebebasan dalam kehidupan manusia untuk memilih mana-mana akidah yang mereka ingini. Manusia boleh berfikir dan beriktikad sesuka hati tanpa sebarang sekatan samada menyembah Allah atau menafikanNya atau menyembah sesama makhluk. Dalam hal ini, masyarakat boleh menolak atau menukar mana-mana agama yang mereka kehendaki tanpa bantahan daripada mana-mana pihak seperti yang tertakluk pada bahagian 11, fasal (1) iaitu “Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengembangkan agamanya.” Oleh itu, ia menjadikan penyembahan Tuhan dan ajaran agama boleh ditukar ganti bila-bila masa sahaja sesuka hati mereka, contohnya apabila dia ingin Islam, dia Islam apabila dia ingin keluar dari Islam keesokannya tiada siapa yang boleh menghalangnya kerana itu adalah haknya beragama.

Kebebasan agama ini adalah suatu penghinaan kepada kesucian Islam , fahaman ini menjadikan penyembahaan kepada tuhan dan ajaran agama sebagai barang yang boleh ditukar ganti. Kebebasan beragama ini mestilah ditentang kerana ia berhubungkait dengan aqidah seseorang mukmin dan akan menjerumuskannya kepada kehancuran dan kehinaan. Sekiranya kita membiarkannya sekularisme membuka pintu kemurtadan yang berterusan kepada umat Islam. Agama yang lain tidak bolah disamakan dengan agama Islam kerana agama selain Islam adalah tertolak. Islam tidak mengiktiraf kebaĊ£ilan walau apapun yang terjadi. Umat Islam perlu menyedari sesungguhnya tiada jalan lain yang dapat dihindarkan selain menyekat hakikat itu dan meruntuhkan ideologi tersebut sebelum ia meruntuhkan masyarakat kini. Islam sebenarnya bukan mengganggu hak kebebasan beragama. Islam tidak menghalang orang kafir yang tinggal di negara umat Islam untuk mengamalkan agama mereka kerana itu adalah hak mereka tetapi bagi masyarakat muslim mestilah tetap berpegang dengan agamanya kerana tiada agama lain yang lebih hebat untuk mereka anuti selain agama Islam.


6.4 DALAM BIDANG EKONOMI

Ajaran sekular dipengaruhi oleh sistem kapitalis, ia memberi kebebasan sepenuhnya kepada manusia untuk memiliki hartanya iaitu melalui perniagaan secara bebas tanpa sebarang sekatan dan batasan. Perasaan mementingkan diri untuk mendapat keuntungan dan kebendaan meluap-luap di jiwa masyarakat dengan tidak segan silu menyeleweng penggunaan harta dan wang. Fahaman materialisme juga meresap dalam diri masyarakat kini. Konsep ini tidak menghiraukan kesan buruk kepada orang ramai, asalkan hidup mereka senang, kaya raya biarlah orang lain hidup melarat.

Ideologi ini menjadikan perdagangan yang bebas ini satu-satunya penyelesaian yang dapat menjamin kebahagiaan, mengekalkan keseimbangan kemajuan ekonomi yang membawa kekayaan ekonomi. Sesungguhnya kebebasan ini mengenepikan nilai-nilai akhlak, agama, kemanusiaan dalam mengejar keuntungan peribadi. Menjadikan manusia hamba keseronokan dunia. Selain itu, sistem ini memimpin manusia ke arah kebinasaan tanpa menghiraukan orang lain yang memerlukan pertolongan .

Perbezaan ekonomi Islam dengan sistem kapitalis amat ketara kerana Islam telah menggariskan panduan-panduan tertentu contohnya berhubung jual beli dan urusan perniagaan . Peraturan-peraturan ini untuk menjaga kemurnian dan kebersihan urusan ekonomi dari segala penindasan, penipuan, tidak berakhlak, maksiat supaya ia berjalan di atas dasar saling tolong menolong dalam melakukan ketaatan kepada Allah dan memudahkan urusan kehidupan sesama manusia di dunia ini. Ekonomi Islam tidak menjadikan keuntungan adalah matlamat utama, tetapi rahmat dan keberkatan daripada Allah mestilah dititikberatkan agar kehidupannya dan masyarakat mencapai kesenangan yang hakiki. Islam tidak memberi ruang kepada manusia untuk melakukan kezaliman.
Firman Allah SWT yang bermaksud “Hai orang yang beriman, janganlah kamu makan harta sesamamu dengan jalan yang salah kecuali dengan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu”.

6.5 DALAM BIDANG PENDIDIKAN
Sistem pendidikan yang disogokkan oleh British adalah yang bercorak sekular. Ia adalah perancangan penjajah untuk menyebar ideologi sekular mereka kepada masyarakat muslim antaranya ialah:.
i Sekatan secara material dilakukan dengan membuka pintu seluas mungkin kepada pengajian di sekolah-sekolah yang jauh dari ruh agama Islam, mereka mengajar masyarakat muslim dengan mementingkan kebendaan dan kebaratan dalam hidup seseorang muslim . Sekularisasi ini dimulakan oleh Stamford Raffles abad ke-19 dengan mengasingkan pelajaran bahasa dan pelajaran lain dengan pengajian al-Quran sedangkan sebelum ini, ia adalah berpadu. Dengan itu lahirlah pemisahan antara agama dengan perkara yang bukan agama. Maka bertambah jauh umat Islam dari panduan Islam yang murni.
ii. Sekatan secara moral ialah dengan memperlekehkan golongan penuntut agama dan guru-guru mereka. Mereka yang perpendidikan agama ini dianggap kolot, jumud, tidak bertamadun dan sebagainya. Mereka kurang dipandang tinggi dalam masyarakat. Dari segi jawatan pula, lepasan bidang agama tidak banyak mendapat peluang pekerjaan yang ber’standard’ disamping ganjaran dan status yang dipandang rendah tetapi bagi lepasan bidang-bidang lain agak mudah mendapat peluang dengan habuan dan status yang lumayan.

Menghantar pelajar Islam ke negara-negara bukan Islam untuk mendalami ilmu. Misi penghantaran ini akan membuahkan hasilnya yang memang dinanti-nantikan iaitu pelajar itu bertambah jahil dengan agama, nilai dan adat Islam . Ini menyebabkan pelajar itu tertarik dengan budaya Barat. Mereka itulah apabila pulang ke tanah air membawa pengaruh Barat dan memegang tampuk kepimpinan negara. Mereka yang mempunyai fahaman sekular hasil pendidikan yang diterima memperkembangkan fahaman sekular dan menyebarluaskan fahaman tersebut dalam bidang yang mereka ceburi.

Sebenarnaya ilmu agama tidak boleh dipisahkan dengan ilmu-ilmu lain kerana ilmu agama berhubung kait dengan segala ilmu pengetahuan samada sains, pentadbiran, , sejarah, biologi dan sebagainya. Ilmu ini dapat membimbing manusia untuk mendekatkan diri kepada penciptanya, memperteguhkan keimanan dan mengagungi kekuasaan Allah.

6.6 DALAM MEDIA MASSA

Media massa memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat era siber ini, ia memberi pengaruh yang amat besar kepada penontonnya. Perkara ini dapat dilihat sekarang pengaruh sekular tersebar luas dalam media contohnya rancangan-rancangan televisyen, pengisian-pengisian di dalam internet, majalah, komik, surat khabar menonjolkan gambar-gambar yang mengghairahkan, porno, kezaliman, keganasan untuk meruntuhkan akhlak umat Islam terutamanya golongan muda - mudi. Kebanyakan masyarakat tidak mengetahui bahawa itu adalah perancangan barat dalam menghancurkan umat Islam melalui peperangan saraf. Masyarakat terus tenggelam dengan keseronokan yang dihidangkan oleh Barat tanpa menyedari tipu helah yang dilakukan.
Media berunsur islam masih lagi kurang.Sekiranya diadakan program misalnya forum kurang mendapat sambutan dan menjadi hambar.Tapi jika rancangan berunsurkan hiburan mendapat sambutan hangat.Di Malaysia sekarang pelbagai anugerah dinobatkan kepada artis-artis yang dipertontonkan secara meluas dalam media seperti ‘Bintang Popular’,’Akademi Fantasia’,’Malaysia Idol’, penyanyi diagung-agungkan sementara para ulama yang membawa kebenaran,yang ikhlas kurang mendapat pengiktirafan sebegitu rupa. Sepatutnya media massa itu menjadi "mimbar dakwah" yang menyeru kepada kebaikan dan menyampaikan kebenaran, bukannya perkara maksiat, medan fitnah dan kilang kerosakan sosial masyarakat. Itulah kerja sekularisme yang berusaha tidak berhenti-henti untuk menjauhkan umat Islam dari agamanya.


7.0 CARA PENYELESAIAN

Setiap masalah , tribulasi pasti ada jalan penyelesaiannya dan strategi dakwah dalam membendung masalah ini agar ia tidak mendarah daging dalam jiwa umat Islam. Jadi di sini ada beberapa cadangan yang dapat dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini. Cara penyelesaiannya adalah seperti berikut:

i. Para ilmuan Islam hendaklah mengadakan kelas-kelas pengajian agama dan berusaha memberi gambaran sebenar kepada umat Islam dalam pelbagai cara seperti penulisan ilmiah, ceramah, katalog dan sebagainya tentang bahayanya sekularisme ini dan mengajar mereka agar dapat menguasai segala ilmu dan prinsip-prinsip Islam supaya mereka tidak terjerumus dengan perkara yang bertentangan dengan kehendak Islam . Ia menjadi satu kewajipan kepada semua untuk mempertahankan ketulinan keilmuan Islam.

ii. Para ilmuan Islam mestilah menghidupkan sunnah dalam kehidupan dan menzahirkan keunggulan Islam , berpadu menolak dan mengkritik para intelektual sekular agar fahaman mereka tidak menular dalam fikiran umat Islam dan membuktikan bahawa celupan Islam ini juga mampu maju seperti bangsa lain walaupun tidak mengikut telunjuk sekular.

iii. Pihak kerajaan dan NGO perlu mengadakan halaqah-halaqah al-Quran percuma
kepada seluruh umat Islam tanpa mengira kedudukan, bangsa, dewasa, kanak-kanak dan sebagainya beberapa kali seminggu. Diwajibkan kepada mereka yang berkelulusan agama memperuntukkan masa untuk umat Islam agar mereka lebih memahami cuba mengamalkannya dalam kehidupan Islam yang sebenar berdasarkan panduan al-Quran.

iv. Umat Islam mestilah meninggalkan sikap mengagung-agungkan ketamadunan barat yang kononnya membawa kemajuan dan kemodenan. Sebenarnya ia semata-mata untuk mengaburi umat Islam. Sebaliknya umat Islam mestilah menyanjungi kegemilangan tamadun Islam serta cuba sedaya upaya, berkorban segalanya agar dapat mengembalikan kegemilangan Islam.

v. Umat Islam mestilah bergabung dan bersedia mengorbankan harta, wang ringgit, tenaga dan segalanya untuk kemaslahatan Islam serta menanam keazaman yang jitu untuk mengembalikan kedaulatan Islam di Malaysia yang tercinta agar ia menjadi kenyataan suatu hari nanti.

vi. Pihak berkuasa mestilah mengharamkan segala media yang bolah merosakkan nilai murni Islam dengan menukarkan kepada alternatif yang bermanfaat agar dapat mendidik dan melahirkan umat Islam yang berpekerti mulia, bertamadun tinggi dan berilmu, membuka minda masyarakat agar dapat membawa negara menjadi maju berdasarkan ketentuan Islam .

8.0 PENUTUP

Penulis mengharapkan kertas kerja ini dapat memberi manfaat kepada para pembaca agar dapat mengetahui strategi musuh-musuh Islam untuk menhancurkan umat Islam. Jangan jadikan bumi Malaysia seperti Turki zaman Atatuk dahulu kononnya inginkan kemajuan akhirnya negara tersebut semakin hilang keizzahannya, tergadai maruah bangsa kerana menjadikan Barat sebagai idola. Hakikatnya Islam adalah contoh terbaik untuk diteladani kerana umat Islam dahulu mampu maju dengan mengamalkan Islam dalam kehidupan mereka.

Oleh itu marilah bersama-sama kembali kepada Islam yang syumul, berpegang teguh dengan tali Allah yang berpandukan al-Quran dan al-Sunnah. Jadikan Islam deenul hayah sepanjang zaman , bersatu berpadu sepenuh tenaga , berjuang segalanya untuk Islam. Usah tertipu dengan dunia yang melalaikan, jadikan dunia sebagai bekalan untuk ke akhirat. Umat Islam adalah umat yang terpilih sesuai dengan ucapan yang dilontarkan oleh Saidina Umar kepada umat islam:”Dulu kita ialah kaum yang hina lalu Allah memuliakan kita dengan Islam. Jika cari kemuliaan dengan sesuatu yang lain, nescaya Allah akan menghina kita.”

Jangan biarkan diri masyarakat Islam kini terus disekularkan oleh Barat kerana kesenangan yang dicanangkan itu hanya keseronokan yang sementara. Hakikatnya syurga adalah kesenangan yang hakiki. Mudah - mudahan segala usaha dan penyelesaian yang dilakukan dapat memberi impak yang positif buat Islam dan perjuangan Islam akan mencapai kegemilangannya.







RUJUKAN


Al-Quran

Abd al-Mutaal al-Saidi,1999, Kebebasan Berfikir dalam Islam,(trj)Ibnu
Burdah,(pnyt)Imran Rashidi.

Abu Ridho .2001 .Gerakan keagamaan dan pemikiran . Jakarta : al-Islahy Press .

Advanced English Dictionary,,2001, Federal Publication Sdn. Bhd.

Ahmadi al-Aziz .2002.Bapa pembanguann Turki moden, Mustafa Kamal Atatuk. Kuala
Lumpur :Usnie Sdn Bhd .

Anwar Jundi .1917. ,Kejatuhan Ideologi Materisme dan Agenda Pengisian

Che Yusoff bin Che Mamat Sekularisme . 1988. Perkembangan dalam Masyarakat
Muslim. Kuala Lumpur : al-Rahmaniah.

Dr. Danial Zainal Abidin. 2003 . Kit Kombat Islam untuk Remaja . Pahang: PTS
Publications & Distriburors Sdn. Bhd

Ghazali Darussalam .1998. Dakwah Islam dan ideologi moden. Utusan Publications and
Distributors Sdn Bhd.

Hibah Rauf izzat. 1997 . Penglibatan Wanita dalam Politik.terj . Selangor: Dar al Hijrah.

Hornby A.S . 2000. Oxfort Fajar English- Malay Dictionary (trj)Prof. Dato' Dr Asmah Hj
Omar, Fajar.

Idris Endot . 1979 . Dakwah Islamiah di Malaysia semenjak Tahun 1956-1979, Tesis Dr.
Falsafah .Jabatan Dakwah dan Kepimpinan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Islam. Terj., Selangor : Dasar Cetak (M) Sdn. Bhd.

Mark Juergensmeyer,(trj)Norhaidi , 1419H/1999 .Menentang. Negara Sekular, Bandong : Mizan Pustaka.

Muhammad Rashid Feroze .1976 . Islam and Secularisme in Post-Kemalist Turkey,
Islamabad : Islamic Research Institute.

Peter E. Glasner. The Sociologi of Secularisation. London: Henley and Boston

Penasihat Undang-undang Malaysia.2003. Perlembagaan persekutuan beserta indek.
MDC Publishers Sdn. Bhd.

Prof Dr Rasyidi H.M . 1972.Sekularisme dalam persoalan lagi .Yayasan Bangkit

Prof. Dr. Taha Abd al-Salam Khudhair dan Prof. Dr. Hasan Muharram al-Sayyid
al-Huwaini, Mauqif al-Islam Min al-Tayyarat Wa al-Mazahib al-Mu'asharah,
Dipetik dari : http://tranung3.tripod.com/sisipan/dakwah14.htm dengan tajuk
asal:”Sekular itu apa…Perancangannya”

Sidek B Haji Fadzil .1989.Pemikiran Barat Moden –Sikap Para Cendiakawan Muslim
Dengan Tumpuan Di Alam Melayu,1989.Tesis Dr. Falsafah, Universiti
Kebangsaan Malaysia

Wan Abdul Rahman Wan Abd Latif . 2006 .dlm Respon intelektual muslim dan isu-isu
semasa. Kuala Lumpur: HARAKAH Jabatan Penerangan dan Penyelidikan.
Zulkifli Hj Ismail, 1423H/2002,Ancaman Bahaya Sekularisme. Melaka: Penerbit Baitul Qurra

4 comments:

Unknown said...

terima kasih atas info yang diberi.info yang berguna untuk saya.kerana saya diberi tugasan oleh pensyarah untuk membuat kajian tentang masalah dan ancaman sekular.

Unknown said...

DEKLARASI PERANG KHILAFAH ISLAM
Bismillahir Rahmanir Rahiim
Dengan Memohon Perlindungan dan Izin
Kehadirat Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
Rabb Pemelihara dan Penguasa Manusia,
Raja Manusia yang Berhak Disembah Manusia.
Rabb Pemilik Tentara Langit dan Tentara Bumi


Pada Hari Ini : Yaumul Jum'ah 6 Jumadil Akhir 1436H
Markas Besar Angkatan Perang
Khilafah Islam
Ad Daulatul Islamiyah Melayu

Mengeluarkan Pengumuman kepada
1. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Afrika
2. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Eropa
3. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia
4. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia Tenggara
5. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Amerika
6. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Australia
7. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Utara
8. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Selatan
9. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) diseluruh Dunia


PENGUMUMAN DEKLARASI PERANG SEMESTA
Terhadap Seluruh Negara yang Tidak
Menggunakan Hukum Berdasarkan Al-Qur'an dan As-Sunnah Rasulullah SAW.
Perang Penegakkan Dinuel Islam ini Berlaku disemua Pelosok Dunia.


MULAI HARI INI
YAUMUL JUM'AH 6 JUMADIL AKHIR 1436H
BERLAKULAH PERANG AGAMA
BERLAKULAH PERANG DINUL ISLAM ATAS DINUL BATHIL
BERLAKULAH HUKUM PERANG ISLAM DISELURUH DUNIA
MEMBUNUH DAN TERBUNUH FISABILILLAH


“Dan BUNUHLAH mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan USIRLAH mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”
(Q.S: al-Baqarah: 191-193).


BUNUH SEMUA TENTARA , POLISI, INTELIJEN , MILISI SIPIL ,HAKIM DAN
BUNUH SEMUA PEJABAT SIPIL Pemerintah Negara Yang Memerintah dengan Hukum Buatan Manusia (Negara Kufar).

BUNUH SEMUA MEREKA-MEREKA MENDUKUNG NEGARA-NEGARA KUFAR DAN MELAKUKAN PERMUSUHAN TERHADAP ISLAM.
JANGAN PERNAH RAGU MEMBUNUH MEREKA sebagaimana mereka tidak pernah ragu untuk MEMBUNUH, MENGANIAYA DAN MEMENJARAKAN UMMAT ISLAM YANG HANIF.

INTAI, BUNUH DAN HANCURKAN Mereka ketika mereka sedang ada dirumah mereka jangan diberi kesempatan lagi.
GUNAKAN SEMUA MACAM SENJATA YANG ADA DARI BOM SAMPAI RACUN YANG MEMATIKAN.

JANGAN PERNAH TAKUT KEPADA MEREKA, KARENA MEREKA SUDAH SANGAT KETERLALUAN MENENTANG ALLAH AZZIZUJ JABBAR , MENGHINA RASULULLAH SAW, MENGHINA DAN MEMPERBUDAK UMMAT ISLAM.
BIARKAN MEREKA MATI SEPERTI KELEDAI KARENA MEREKA ADALAH THOGUT DAN PENYEMBAH THOGUT

HANCURKAN LULUHKAN SEMUA PENDUKUNG PEREKONOMIAN NEGARA-NEGARA KUFAR DARI HULU HINGGA HILIR


HANYA SATU UNTUK KATA UNTUK BERHENTI PERANG,
MEREKA MENYERAH DAN MENJADI KAFIR DZIMNI.
DAN BERDIRINYA KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH.
KHALIFAH IMAM MAHDI.

Kemudian jika mereka berhenti dari memusuhi kamu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan sehingga ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.
Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu),
maka tidak ada permusuhan (lagi),
kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
Al-Baqarah : 192-193

SAMPAIKAN PESAN INI KESELURUH DUNIA,
KEPADA SEMUA ORANG YANG BELUM TAHU ATAU BELUM MENDENGAR
MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
PANGLIMA ANGKATAN PERANG PANJI HITAM
Kolonel Militer Syuaib Bin Sholeh

arjunasetia said...

Terimakasih atas penulisan ini, saya harap boleh tak tambahkan lagi "kesan jarum sekularisme dalam bidang perubatan" terutamanya perubatan jiwa / psikiatrik, dimana kini semakin popular di Malaysia sendiri, bahawa nasihat2 berunsur ugama kepada pesakit2 kemurungan, anxiety, bipolar dan sebagainya semakin dilarang dan diajar oleh pengamal2 perubatan dan kaunselor2 (bukan semua) supaya mengelakkan memberikan nasihat berbentuk ugama dalam mengatasi masalah jiwa, atas alasan ianya sensitif / tidak membantu / plausebo / tidak terkait dgn penyelidikan saintifik dan lain2 kenyataan yg semakin menghina Islam, sedangkan jiwa itu adalah dalam genggaman Allah SWT, Yang Maha Menyembuhkan Penyakit jua hanyalah Allah SWT. Rawatan kini hanya lebih tertumpu kepada ubat2an berasaskan dadah, terapy2 yg tidak mahu melibatkan idea islam , yg mana semua ini jelas menunjukkan unsur sekularisme semakin jauh masuk jarumnya hingga ke bidang perubatan jiwa.

arjunasetia said...

Sehingga terdapat didalam group2 media sosial yg diwujudkan khas untuk grup sokongan (support group) kepada pesakit2 jiwa, jika ada yg ingin menghantar post yg ada kaitan dgn ugama mestilah diletakkan tajuk "warning - trigger - ugama". begitu hina sekali ugama hingga diperlakukan begini. Dan akibat pengajaran sebegini, terdapat sejumlah pesakit2 jiwa sendiri yg telah terikut2 dgn jarum sekular ini hingga terang-terang meluahkan komen2 berbentuk, "tolong jgn kaitkan ugama dgn penyakit" Kasihan mereka semua tidak menyedari inilah jarum2 sekular dan dajal yg telah berjaya menembusi ke semua penjuru dunia tak mengira bidang apa sekali pun jua. Selain itu penggunaan kata2 dlm istilah penyokong perubatan jiwa menggunakan istilah seperti "we are a good samaritan" bermakna seseorg yg baik yg suka membantu dgn ikhlas, tetapi perkataan good samaritan ini adalah istilah yg diambil dari bible : Origin of good Samaritan is a person who gratuitously gives help or sympathy to those in distress. (Bible, Chapter: Luke 10:30–37. ), Bukankah Islam itu syumul, pelengkap bagi segala ugama samawi yg sebelumnya, dan sudah tentulah ada istilah lain yg lebih baik untuk mengungkapkan peribadi seorang pejuang kesihatan mental, selain menggunakan istilah dari bible! Inilah hasil jarum2 sekular yg semakin bahaya tetapi tidak disedari oleh ramai umat Islam, dan kita kekurangan platform untuk bersuara dan berjuang. Semuga Allah SWT mengampunkan dan menyelamatkan kita semua. Wallahuaklam