Tuesday, May 20, 2008

Sumber ilmu dalam amalan kepimpinan Islam

Sumber ilmu dalam amalan kepimpinan Islam
Oleh Bintu Ismail
1.0 PENGENALAN

                             

59. Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (al-Qur’an al-Nisa4:59)


Ilmu dan kepimpinan Islam merupakan suatu keperluan kepada umat seluruhnya. Maka apabila timbulnya sesuatu masalah, al-Quran sebagai rujukan utama. Islam menetapkan beberapa sumber Islam yang perlu menjadi rujukan umat Islam sejak kedatangan Islam hingga kini. Ia menjadi dalil syarciyyah iaitu Al-Qur’an, al-Sunnah, ijma’,Qias, istihsan, masolih al-mursalah,uruf dan sebagainya . Dalam kertas kerja ini, penulis akan membahaskan empat sumber pokok yang penting sahaja iaitu Al-Qur’an, al-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas, rukun-rukunnya, kehujjahannya dan yang berkaitan dengannya agar ia dapat memberi gambaran kepada semua.

2.0 AL-QUR’AN

2.1 DEFINASI AL-QUR’AN

Pada bahasa arab masdarnya ialah qara’a qara’atun qur’anan. Secara harfiyyah bermaksud ‘bacaan’ atau ‘hafalan’
       •       •  
Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran Karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya17. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya.18. Apabila kami Telah selesai membacakannya Maka ikutilah bacaannya itu.
Konsep pemakaian kata ini dapat juga dijumpai pada salah satu surat Al-Qur'an.
•       •  
17. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya.18. Apabila kami Telah selesai membacakannya Maka ikutilah bacaannya itu.
Al-Quran adalah kalam Allah yang diturunkan oleh ruh al-amin kepada Nabi Muhammad SAW bin Abdullah dengan lafaz bahasa arab dan maknanya yang benar , menjadi dalil tentang kerasulan Nabi Muhammad SAW, al-quran sebagai perlembagaan utama kepada manusia, memberi hidayah dan pedoman yang penting bagi umat Islam.

Dr. Subhi Al Salih mendefinisikan Al-Qur'an sebagai berikut:
“Kalam Allah SWT yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dan ditulis di mushaf serta diriwayatkan dengan mutawatir di mana membacanya termasuk ibadah”.
Adapun Muhammad 'Ali ash-Shabuni mendefinisikan Al-Qur'an sebagai berikut:
"Al-Qur'an adalah firman Allah yang tiada tandingannya, diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW penutup para Nabi dan Rasul, dengan perantaraan Malaikat Jibril a.s. dan ditulis pada mushaf-mushaf yang kemudian disampaikan kepada kita secara mutawatir, serta membaca dan mempelajarinya merupakan ibadah, yang dimulai dengan surat Al-Fatihah dan ditutup dengan surat An-Nas"
Para ulama bersepakat mengatakan ia merupakan suatu yang amat penting, semua sumber lain hanyalah bersifat menjelaskan al-Quran. Ayat pertama yang telah diturunkan adalah surah al- Alaq(96:1)
     
Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan,

Ayat terakhir diturunkan ialah ayat surah al-Maidah(5:3)

       •       •                                                •    
3. Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah,daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan. pada hari ini, orang-orang kafir Telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. pada hari Ini Telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan Telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan Telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa, Karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Pengetahuan adalah tema wahyu al-quran yang pertama dan terakhir adalah rahmat keseluruh manusia. Al-Quran mempunyai 114 surah dan 6235 ayat, dimulakan dengan surah al-Fatihah dan di akhiri dengan surah al-Nas. Ia sampai kepada manusia dengan cara mutawatir, bermusyafahah dari generasi ke generasi dengan penuh penelitian tanpa ada perubahan atau penukaran bahawa ianya memang benar daripada Allah SWT(Abdul Wahab Khallaf 1942:23, Muhammad Hashim Kemali 1991:17) Nabi menghafal al-quran dan diikuti oleh para sahabatnya. Al-Quran diturunkan secara berangsur-angsur lebih dari 23 tahun agar manusia tidak terlupa dengan ajaran yang dibawa, memudahkan hubungan yang terus menerus dengan Allah, menguatkan spiritual umat Islam, menghindarkan kesukaran bagi orang yang beriman dari meninggalkan sesuatu perkara yang sudah menjadi adat tardisi mereka seperti ayat berkaitan dengan pengharaman arak.Ayat pertama diturunkan berkaitan bahaya arak(al-Qur’an al-baqarah 2:219)

          ••                  
219. Mereka bertanya kepadamu tentang khamar[136] dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir,

Setelah itu Allah SWT telah menurunkan ayat melarang solat ketika mabuk(al-Nisa 4:43)

             •                                •    •
43. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub[301], terkecuali sekedar berlalu saja, hingga kamu mandi. dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau datang dari tempat buang air atau kamu Telah menyentuh perempuan, Kemudian kamu tidak mendapat air, Maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pema'af lagi Maha Pengampun.
Akhirnya ,Allah SWT mengharamkan arak secara total melalui

Dengan definisi tersebut di atas sebagaimana dipercayai Muslim, firman Allah yang diturunkan kepada Nabi selain Nabi Muhammad SAW, tidak dinamakan Al-Qur’an seperti Kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa AS atau Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa AS. Demikian pula firman Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW yang membacanya tidak dianggap sebagai ibadah, seperti Hadis Qudsi, tidak termasuk Al-Qur’an.( http://id.wikipedia.org/wiki/Al-Qur%27an)
2.2 HUKUM YANG TERDAPAT DALAM AL-QUR’AN

Al-Quran mempunyai tiga hukum penting iaitu:

2.2.1. Ahkam Ictiqadiyyah(hukum-hukum akidah) ia berkait dengan masalah yang harus dipercayai oleh setiap mukallaf berkenaan para malaikat, kitab-kitab, para rasul dan hari akhirat.

2.2.2. Ahkam khuluqiyah(hukum-hukum akhlak) yang dikaitkan dengan perkara yang harus dihiasi dalam hidup bagi setiap mukallaf.iaitu mencari keutamaan dan menghindar dari kehinaan.

2.2.3. Ahkam camaliyyah (hukum-hukum berkaitan amalan).Hukum ini pula dibahagikan kepada dua iaitu ahkam al-cibadah dan ahkam mucamalat. Hukum yang bukan berkaitan dengan ibadah dinamakan dengan hukum mucamalah.Oleh yang demikian, hukum kenegaraan, kepimpinan seperti hubungan antara negara Islam, negara non-muslim, aturan pergaulan antara non-muslim di dalam negara muslim, bagaimana kriteria seorang pemimpin yang baik, apakah tanggungjawab seorang pemimpin dan sebagainya termasuk dalam hukum mucamalah. (Abdul Wahab Khallaf 1942:24)


2.3 AL-QUR’AN SEBAGAI HUJJAH

Umat Islam mempercayai bahwa Al-Qur'an merupakan puncak dan penutup wahyu Allah yang diperuntukkan bagi manusia, ia adalah petunjuk yang menjadi hujjah kepada manusia. Hukumnya adalah kanun yang tidak boleh dipertikaikan kesohihannya lagi dan wajib mematuhinya. Allah SWT telah memindahkan secara dengan cara qatice yang tidak dapat diragui.Al-Quran adalah mukjizat yang tidak dapat ditandingi, manusia tidak mampu yuntuk menirunya.(Abdul Wahab Khallaf 1942:24)
Tiga bukti kebenarannya iaitu:
2.3.1. Keindahan, keserasian dan keseimbangan kata-katanya. Kata yaum yang berarti "hari", dalam bentuk tunggalnya terulang sebanyak 365 kali ( ini sama dengan satu tahun), dalam bentuk jamak diulangi sebanyak 30 kali (ini sama dengan satu bulan). Sementara itu , kata yaum yang berarti “bulan” hanya terdapat 12 kali. Kata panas dan dingin masing-masing diulangi sebanyak empat kali, sementara dunia dan akhirat, hidup dan mati, syaitan dan malaikat, dan masih banyak lainnya, semuanya seimbang dalam jumlah yang serasi dengan tujuannya dan indah kedengarannya.
2.3.2. Pemberitaan ghaib yang diungkapkannya. Awal surah Al-Rum menegaskan kekalahan Romawi oleh Parsi pada tahun 614; setelah kekalahan mereka dalam masa sembilan tahun di saat mana kaum mukminin akan bergembira. Dan itu benar adanya, tepat pada saat kegembiraan kaum Muslim memenangkan Perang Badar pada 622, bangsa Romawi memperoleh kemenangan melawan Parsi. Pemberitaannya tentang keselamatan badan Fir’aun yang tenggelam di Laut Merah 3.200 tahun yang lalu, baru terbukti setelah muminya (badannya yang diawetkan) ditemukan oleh Loret di Wadi Al- Muluk Thaba, Mesir pada 1896 dan dibuka pembalutnya oleh Eliot Smith 8 Julai 1907. Mahabenar Allah yang menyatakan kepada Fir’aun pada saat kematiannya: Hari ini Kuselamatkan badanmu supaya kamu menjadi pelajaran bagi generasi sesudahmu (QS 10: 92).
2.3.3. Isyarat-isyarat ilmiahnya sungguh mengagumkan ilmuwan masa kini, apalagi yang menyampaikannya adalah seorang ummi yang tidak pandai membaca dan menulis serta hidup di lingkungan masyarakat terbelakang. Bukti kebenaran (mukzijat) rasul-rasul Allah bersifat suprarasional. Hanya Nabi Muhammad SAW datang membawa bukti selainnya, Tuhan berpesan agar mereka mempelajari Al-Qur'an (lihat QS 29:50). Umat Islam bukan sahaja tidak mengamalkannya bahkan tidak pandai membaca, Ayat al-Quran hanya dijadikan sebagai penangkal bahaya dan pembawa manfaat dengan cara-cara yang rasional.Tahap pertama untuk mengatasi kekurangan dan kesalahan di atas adalah meningkatkan kemampuan baca Al-Qur’an . Janganlah anak-anak disalahkan di kemudian hari, mereka pun mengadu kepada Allah, sebagaimana sebuah riwayat ada mangatakan : "Wahai Tuhanku, aku menuntut keadilan-Mu terhadap perlakuan orangtuaku yang aniaya ini". (http://www.bakis5.com/qur'an.htm)

3.0 AL-SUNNAH

3.1 DEFINASI AL- SUNNAH
Hadis (bahasa arab: الحديث) secara literal bererti perkataan atau percakapan. Dalam terminologi Islam perkataan dimaksud adalah perkataan dari Nabi Muhammad SAW. Namun sering kali kata ini mengalami perluasan makna sehingga disinonimkan dengan sunnah sehingga bererti segala perkataan (sabda), perbuatan, ketetapan maupun persetujuan dari Nabi Muhammad SAW yang dijadikan ketetapan ataupun hukum dalam agama. Hadits sebagai sumber hukum dalam agama Islam memiliki kedudukan kedua pada tingkatan sumber hukum dibawah Al Qur'an.(http//wikipedia/org)Menurut Muhammad Hashim Kamali, hadis adalah riwayat, pesan, atau berita yang mengandungi sesuatu fakta tentang kejadian.(1996)
Al- sunnah secara harfiyyah bermaksud jalan yang terang atau jalan yang ditempuhi.(Muhammad Hashim Kamali 1996:55)Menurut istilah syarak al sunnah ialah hal-hal yang dating dari Allah samada perbuatan, ucapan, atau taqrir (persetujuan)Rasulullah SAW. Pada pandangan ulama hadis, sunnah adalah semua yang diriwayatkan daripada nabi iaitu perbuatan, perkataan, apa sahaja yang diakui oleh nabi secara diam.Oleh itu, hadis dan sunnah mempunyai makna yang sinonim.

3.2 PEMBAHAGIAN SUNNAH MENGIKUT SANAD

Al-Sunnah mempunyai tiga bahagian iaitu:

3.2.1. Sunnah Mutawatirah

Sunnah Mutawatirah adalah sunnah yang diriwayatkan oleh sekelompok perawi yang ramai, tidak mungkin berlakunya pembohongan. Mereka meriwayatkan hadis tersebut kepada sejumlah kelompok yang lain sehingga mustahil mereka yang ramai tersebut bersekongkol untuk melakukan penipuan. Pada tahap ini kebanyakannya daripada sunnah camaliyyah seperti azan, solat, bergaul sesama manusia, berjihad, amanah, menyampaikan dakwah dan sebagainya merupakan syiar Islam yang diterima dari Rasul secara musyahadah atau simaci .





3.2.2. Sunnah Masyhurah

Sunnah Masyhurah ialah yang diriwayatkan oleh seorang atau dua atau kelompok sahabat yang tidak sampai ke darjat tawatur, kemudian kelompok dari kumpulan tawatur itu meriwayatkan dari seorang atau beberapa rawi tersebut .Kelompok ini tidak mencapai ke darjat mutawatir .Antara hadis yang diriwayatkan oleh seorang sahabat yang terkemuka seperti Saidina Abu Bakar, Umar al-Khattab, Ibnu Masud(Abdul Wahab Khallaf 1984:62)dan kemudiannya diriwayatkan oleh sekelompok besar perawi yang mencapai jumlah yang ramai dan mustahil mereka bersepakat melakukan pembohongan. Menurut Abu Hanifah dan pengikutnya, hadis ini memberi pengetahuan yang meyakinkan tetap kebanyakan ulama tidak menerima hadis tersebut .

3.2.3. Sunnah Ahad

Sunnah ini diriwayatkan oleh seseorang tanpa ada orang lain atau individu yang tidak di kenali. Mereka ini adalah kelompok yang tidak sampai ke darjat tawatur, (Muhammad Hashim Kamali 1996:88)Ia seimbang dari seorang perawi ke seorang perawi dan sampai kepada kita dengan tingkatan hadis ahad yang tidak tergolong sebagai tawatur. (Abdul Wahab Khallaf 1984:62)Hadis ini dapat dijadikan dasar hukum sekiranya memenuhi syarat-syaratnya.

3.3 JENIS SUNNAH

Sunnah terbahagi kepada dua jenis: sunnah syarciyah (legal) dan sunnah ghairu syarciyah (non-legal). Sunnah ghairu syarciyah (non-legal) berkaitan kegiatan seharian nabi seperti cara makan minum, tidur, berpakaian tidak terlalu penting untuk menjadikan sebahagian syariat, manakala sunnah syarciyah merupakan keteladanan daripada rasul merangkumi perbuatan, perkataan, persetujuan dalam ketentuan-ketentuan dan prinsip syaricah patiut ditekankan daripada sunnah ghairu syarciyah .Ia dapat diklasfikasikan kepada tiga jenis iaitu rasul sebagai nabi, ketua negara, imam atau hakim.

3.3.1. Nabi sebagai rasul.Dalam kapasiti ini ketentuan rasul sebagai nabi bersifat lengkap melengkapi sesuatu yang tidak dicetus dalam Al-Qur’an. Apa yang telah diperintahkan dalam prinsip agama khsusnya berkaitan ibadah dan halal haram adalah tidak terbatas dengan sesuatu waktu. Semua perintah dan larangan ditegaskan dalam sunnah kepada semua umat Islam tanpa mengira status atau individu tertentu.

3.3.2. Nabi sebagai ketua negara. Ketentuan sunnah yang berasal dari nabi sebagai ketua negara seperti pengurusan , perbelanjaan dana kepada masyarakat, keputusan berkaitan struktur peperangan, menandatangani perjanjian, berkaitan pentadbiran negara dan memimpin masyarakat dalam kehidupan yang aman harmoni dan sebagainya. Sunnah ini tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya oleh seseorang individu tanpa kebenaran, persetujuan dengan cara yang sah.

3.3.3. Nabi sebagai hakim. Rasul dalam perkara ini pula menyelesaikan pertelingkahan yang berlaku, samada berkaitan pertimbangan hukum, bukti-bukti yang faktual dan berkaitan keputusan akhir.Segala ketentuan tersebut perlu diterapkan oleh hakim.Oleh itu,ketentuan ini perlu dititik beratkan dalam penghayatn hidup setiap masyarakat Islam. (Muhammad Hashim Kamali. 1996: 66-69)


Al-Quran dan al-sunnah saling berhubung kait kerana al-Sunnah menerangkan hal-hal yang mujmal (global)mutlak, umum yang ada dalam al-Qur’an memerlukan kepada perincian , menyebutkan perkara-perkara yang tidak disebut dalam al-Qur’an.Ia juga sebagai turutan yang di atur oleh Al-Quran, rujukan para mujtahid dalam menentukan hukum yang tidak wujud dalam al-Qur’an , penguat hukum yang sedia ada.

3.4 Al-SUNNAH SEBAGAI HUJJAH

Al- Sunnah adalah sumber kedua selepas al- Quran. Umat Islam bersepakat bahawa apa yang didatangkan oleh nabi SAW merupakan suatu kebenaran yang menjadi hujjah dalam kehidupan seharian, ini terbukti melalui:
1.Nas al-Quran yang memerintahkan manusia agar mentaati, Allah SWT dan Rasul-Nya.Rasul sebagai utusan Allah SWT sebagai pemimpin buat umat manusia, membawa manusia ke jalan yang benar.Allah juga memerintahkan manusia sekiranya mereka berselisih faham dalam sesuatu masalah perlulah kembali kepada Allah dan Rasulya. Ini membuktikan bahawa pembentukkan hukum, kepimpinan ideal oleh Rasul perlu diikuti dan dipatuhi, ia terbukti melalui firman Allah SWT sepert di bawah
•              •             
80. Barangsiapa yang mentaati Rasul itu, Sesungguhnya ia Telah mentaati Allah. dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), Maka kami tidak mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka.Rasul tidak bertanggung jawab terhadap perbuatan-perbuatan mereka dan tidak menjamin agar mereka tidak berbuat kesalahan.(Al-nisa 4:80)
                             
59. Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.(al-nisa 4:59)

4.0 AL- IJMAK

4.1 DEFINASI AL- IJMA’
Ijma’adalah masdar dari kata ajma’a yang bermaksud dua makna iaitu memutuskan dan menyepakati sesuatu. Ia didefinasikan sebagai persepakatan bulat mujtahid Muslim dari sesuatu masa setelah kewafatan Rasulullah tentang sesuatu masalah. Ijma’ diterapkan dalam semua masalah syari’, intelektual, adat, linguistic dan lain-lain. Ijma' juga ertinya kesepakatan yakni kesepakatan para ulama mujtahidin dari umat Muhammad SAW dalam menetapkan suatu hukum-hukum dalam agama berdasarkan Al-Qur'an dan Hadits dalam suatu perkara yang berlaku.Kewajipan kepada seluruh umat Islam melaksanakan apa yang disepakati oleh mereka.(Mustafa al-khin 1987:16)
Pada pandangan ahli usul, ijma’ ialah kesepakatan para imam mujtahidin di antara umat Islam pada zaman selepas kewafatan Rasulullah terhadap hukum syara’ berkaitan sesuatu masalah atau kejadian terhadap hukum syara’(al-Jaburi 2005:56).Sekiranya berlaku permasalahan , umat Islam perlu dihadapkan masalah tersebut kepada seluruh imam mujtahid kemudian mereka berbincang dan bersepakat dalam sesuatu hukum yang dinamakan ijma’.Oleh yang demikian, hukum yang telah diputuskan tersebut patut dipatuhi. (Abdul Wahab Khallaf 1984:62)Ijma merupakan sumber hukum yang ketiga selepas al-Quran dan al-Sunnah dan mesti diikuti oleh umat Islam.


4.2 JENIS IJMA’

Dari segi melakukan ijtihad, Ijma’ dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu:

4.2.1. Ijma’ sorih ialah persepakatan setiap mujtahidin terhadap hukum sesuatu masalah dengan mengemukakan pendapat yang jelas dengan memberi fatwa atau keputusan secara lisan atau perbuatan.

4.2.2. Ijma’ sukuti ialah beberapa mujtahidin telah memberi pendapat mereka secara jelas terhadap sesuatu masalah dengan memberi fatwa dan keputusan manakala yang lain hanya diam dan tidak mengingkarinya iaitu kesepakatan pendapat dinyatakan dalam diam.( Al-Jaburi,.2005:58-59, Abdur Rahman I.Doi. 1993:102 , Muhammad Hashim Kamali. 1996:239)

Menurut jumhur ulama, ijma’ sorih bersifat definitif, mengikat. Ia merupakan ijma’ yang hakiki dan dijadikan hujjah syaricyyah, sementara ijma’ sukuti bersifat dugaan yang hanya menciptakan kemungkinan(zanni) tetapi tidak menutup kemungkinan dilakukan ijtihad yang baru berkaitan masalah yang sama, ia merupakan ijma’ ictibary, mujtahid yang tidak memberikan tanggapan tersebut belum tentu mengatakan setuju .Jadi ia tidak menjamin kesepakatan dan menyebabkan berlaku pertentangan dan tidak boleh dijadikan hujjah. Apabila terjadinya permasalahan ini ulama berbeza pendapat untuk menjadikan ianya sebagai dalil. Imam Syafie berpendapat bahawa ijma’ sukuti tidak boleh dijadikan hujjah dan sekadar pendapat daripada beberapa mujtahid sahaja.Manakala ulama Hanafi menjadikan ijma’ sukuti sebagai dalil asalkan mujtahid yang tidak memberi komentar tersebut diyakini menyetujui pendapat mujtahid lain, mempunyai waktu yang cukup untuk mengkajinya dan mengungkapkan sesuatu pendapat, tetapi tetap memilih jalan diam .( cAbdul Wahab Khallaf. 1984:71-72, Muhammad Hashim Kamali. 1996:239).Jadi pada pandangan penulis, pendapat jumhur ulama adalah yang tepat mengatakan ijma’ sukuti tidak boleh dijadikan hujjah kerana tidak mungkin dengan diam seorang mujtahid itu sebagai tanda persetujuan tetapi mungkin tidak mampu memberi analisa terhadap pendapat yang ada.( cAbdul Wahab Khallaf. 1984: 72)

Jumhur ulama juga mengajukan bahawa ijma’ dapat wujud melalui kebiasaan, beberapa contoh yang ditetapkan berdasarkan ijma’ seperti masalah kekhalifahan Saidina Abu Bakar, haramnya lemak babi, bahagian warisan bagi nenek perempuan sebanyak 1/6, terhalangnya ibnu ibni dalam pewarisan disebabkan wujudnya ibni dan sebagainya. Menurut cAbdul Wahab Khallaf, (1984) ijma’ boleh terlaksana dengan dipimpin oleh pemerintahan Islam masing-masing kerana pemerintah Islam dapat boleh mengajukan syarat-syarat sehingga seseorang tersebut dapat sampai ke tingkat ijtihad di samping memberi izin kepada kepada seseorang yang memenuhi syarat. Oleh yang demikian, pemerintah boleh mengetahui para mujtahidnya tentang pelbagai masalah, kemudian sekiranya sudah melihat kesepakatan para mujtahid terhadap sesuatu masalah tersebut, maka itulah yang dikatakan ijma’.


4.3 IJMA’ SEBAGAI HUJJAH

Ijma’ merupakan dalil yang kuat, pasti, berlaku secara luas pada semua bidang. Apa yang telah disepakati oleh generasi terdahulu walaupun tidak mengemukakan dalil dari al-Quran dan al-Sunnah ia tetap menjadi hujah dan kedudukan tempat yang ketiga selepas sumber utama sebelum ini. Dibuktikan dengan firman Allah SWT(al-nisa 4:115)

      •           •   • 
Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang Telah dikuasainya itu[348] dan kami masukkan ia ke dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali.

Ayat ini menjelaskan ancaman terhadap mereka yang tidak mengikut jalan orang mukmin dan jemaah orang mukmin. Menurut Imam al-Syafie orang yang tidak mengikut ijma’ ,maka dia mengikut jalan lain iaitu jalan bukan orang yang mukmin. Maka layaklah dia mendapat balasan Allah SWT. Ini menjadi hujjah bahawa ijma’ wajib diikuti (Lamuddin Nasution 2001:87-89)

Al-Quran telah memerintahkan supaya taat kepada ulil amr seperti mentaati kepada Allah SWT dan rasulNya.
                             
59. Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.

Lafaz tersebut adalah umum termasuklah masalah agama dan dunia. Urusan dunia apabila dikaitkan dengan ulil amr ialah raja, pemimpin, dan penguasa manakala urusan agama ialah mujtahid dan ahli fatwa. Ibnu Abas menafsirkan ulama adalah ulil amr. Rasul pernah bersabda :Umatku tidak pernah bermuafakat mengenai kesesatan.Imam al-Syafie membenarkan ijma’ berdasarkan hadis yang membawa kaum muslimin menyesuaikan diri dengan masyarakat. Beliau menjelaskan bahawa seseorang yang tersisih dari orang lain boleh menjadi sesat tapi asyrakat mukmin lebih kuat dalam satu penyatuan. (Aghnides, Nicolas P. 1968,al-Jaburi 2005:56)

Syura yang baik diikuti dengan ijtihad adalah langkah untuk mencapai persepakatan pendapat. Para khulafa al-rasyidin selalu melakukan perundingan sesama mereka dalam sesuatu masalah. Contohnya kebijaksanaan Saidina Abu Bakar, biasa dijalankan dan didasarkan pada proses ijma’, penjualan barang yang belum ada hukumnya tidak sah kerana ia belum pasti. Kesepakatan ulama membolehkannya untuk memudahkan jalan keluar.Kesepakatan mereka harus berdasarkan kitab Allah, perintah, perbuatan, dan contoh-contoh daripada Rasulullah. ( Abdur Rahman I.Doi. 1993:102)


5.0 AL-QIYAS

5.1 DEFINASI AL-QIYAS
Qiyas pada bahasa ialah mengukur atau memastikan panjang, berat atau kualiti sesuatu, perbandingan dalam rangka memberi kesan dan kesamaan antara dua hal. (Muhammad Hashim Kamali. 1996:255). Qiyas bermaksud menggabungkan atau menyamakan dengan menetapkan suatu hukum kepada perkara yang baru yang belum ada pada masa sebelumnya namun memiliki kesamaan sebab, manfaat, bahaya dan berbagai aspek dengan perkara terdahulu sehingga dihukumi sama.( http://id.wikipedia.org)
Menurut ulama’ usul , ia bermaksud menyamakan suatu kejadian yang tiada nas kepada kejadian yang lain yang mempunyai nasnya pada hukum tersebut kerana kesamaan kedua perkara tersebut pada illah. .( cAbdul Wahab Khallaf. 1984: 73)Ia merupakan prinsip hukum yang diperkenalkan untuk memperolehi sesuatu kesimpulan bagi masalah yang baru untuk kemaslahatan ummah.Walaubagaimanapun ia perlulah bersandarkan kepada al-Qur’an, sunnah,ijma’.Ia bukan suatu perkara baru keran telah dikenalkan dan digunakan sejak awal oleh para sahabat .Penggunaan racyu semakin meluas sehingga mewarnai aliran fekah yang dikenali sebagai ahlu al-racyi yang berkembang pesat (Lahmuddin Nasution. 2001.96-97) di bawah pimpinan Imam Abu Hanifah sebagai alat untuk mengendalikan sesuatu kebebasan berfikiran (Abdur Rahman I.Doi. 1993:108-109)

5.2 RUKUN QIYAS
Terdapat empat rukun Qiyas iaitu: (asal) pokok , cabang (furuc), hukum asal dan alasan (cillah) yang menyamakan antara asal dengan furuc (Mustafa al-khin 1987:17)

5.2.1 Pokok (asal) ialah sesuatu yang hukumnya terdapat dalam nas, ia dikenali sebagai maqis calaih (yang dipakai sebagai ukuran) mahmul calaih (yang dipakai sebagai tanggungan ) atau musyabbah bih (yang dipakai sebagai penyerupaan)

5.2.2. Cabang (furuc) iaitu sesuatu hukumnya tiada dalam nas, hukumnya adalah sama dengan asal, ia disebutkan sebagai al-maqis (yang diukur) , mahmul(yang dibawa), musyabbah(yang disamakan)

5.2.3. Hukum asal ialah hukum syara’ yang terdapat dalam nas berdasarkan asal dan dipakai hukum tersebut pada furuc

5.2.4. cIllah adalah keadaan tertentu yang dipakai sebagai dasar kepada hukum asal kemudian cabangnya disamakan dengan yang asal pada hukum permasalahan tersebut.(cAbdul Wahab Khallaf. 1984)

Antara misal qiyas berkaitan meminum arak dari buah anggur adalah asal kerana hukumnya telah disebut dalam nas yakni dengan kata-kata ‘maka jauhilah’.Larangan tersebut menunjukkan haram minum arak kerana illahnya memabukkan, kemudian jika arak tersebut dibuat dari kurma ia adalah furuc kerana ia tiada nas tetapi mempunyai persamaan ilah iaitu memabukkan.Oleh itu kurma dan anggur yang dijadikan arak disamakan pada hukum haram. Masalah kepimpinan khilafah Islam berlaku setelah kewafatan Rasulullah SAW. Sebelum mencapai kesepakatan ijma’ untuk memilih Saidina Abu Bakar, Nabi pernah memilih Saidina Abu Bakar sebagai kepimpinan rohani untuk bertindak sebagai imam solat jemaah. Ini merupakan landasan pembandingan bagi pemilihan Abu Bakar sebagai pemimpin. .(cAbdul Wahab Khallaf. 1984)



5.3 QIAS SEBAGAI HUJJAH

Jumhur ulama mengatakan bahawa qiyas adalah hujjah syarciyyah kepada hukum syara’ berkaitan manusia .Ia menjadi sumber yang keempat selepas al-Qur’an, al-Sunnah dan ijma’. Jika tidak dijumpai dalam nas-nas sebelum ini tetapi mempunyai illah yang sama maka ia dihukum mengikut nas yang asal. Jumhur ulama tersebut dinamakan sebagai mutsbit al-Qias(yang menetap qias).Ayat Qur’an yang digunakan sebagai dalil jumhur yang menetap qiyas tersebut ialah surah al-hasyr 59:2

          •          •                        
2. Dia-lah yang mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli Kitab dari kampung-kampung mereka pada saat pengusiran yang pertama[1463]. kamu tidak menyangka, bahwa mereka akan keluar dan merekapun yakin, bahwa benteng-benteng mereka dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah; Maka Allah mendatangkan kepada mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka-sangka. dan Allah melemparkan ketakutan dalam hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang mukmin. Maka ambillah (Kejadian itu) untuk menjadi pelajaran, Hai orang-orang yang mempunyai wawasan.

Tempat pengambilan dalil tersebut ‘Maka ambillah (Kejadian itu) untuk menjadi pelajaran’ adalah kiaskan kamu dengan mereka kerana kamu manusia seperti mereka, maka kalian akan dimpa siksaan seperti mereka.( cAbdul Wahab Khallaf. 1984:79)

6.0 PENUTUP

Sumber-sumber Islam sewajarnya menjadi rujukan yang penting dalam setiap aspek kehidupan umat Islam samada dalam bidang kepimpinan, hukum syara’, kesenian ,ekonomi dan sebagainya. Apabila seseorang menjadikan sumber Islam sebagai perlembagaannya, pasti segala yang dilakukan sentiasa pada jalan yang di redhoi ,mendapat rahmat dan perlindungan Allah SWT, Islam mempunyai sumbernya tersendiri. Oleh yang demikian, semua umat Islam mesti akur dengan ketetapan syara’ bukannya mengambil perundangan, kepimpinan mengikut kuffar kerana Islam itu sudah syumul merangkumi bidang keilmuan, kepimpinan, sosial ,politik dan sebagainya. Sumber hukum Islam adalah yang terbaik sebagai panduan umat Islam sepanjang zaman. Oleh itu, jumhur ulama merumuskan keempat-empat sumber tersebut disepakati menjadi dalil. Ia perlu mengikut susunan yang disebutkan iaitu sumber rujukan primier adalah al-Qur’an, jika tiada dalil daripada barulah menggunakan al-Sunnah kemudiannya diikuti dengan Ijma’dan diikuti pula dengan Qiyas.


7.0 RUJUKAN

Al-Qur’an

Abdur Rahman I.Doi. 1993. Shairicah kodifikasi hukum Islam. Jakarta: PT Rineka Cipta

Aghnides, Nicolas P. 1968. Pengantar Ilmu hukum Islam (terj). Solo:Ab Sitti Sjamsijah

Al-Jaburi, cAbdullah Muhammad al-Jaburi .2005. Al-Fiqh al-Islami baina al-isolah wa
al-tajdid. Jordan: Dar al-Nafais

al-khin, Mustafa, et al, 1992, Fiqh al-manhaji, (terj)Ansory Umar Sitanggal, Fiqih Syafi’i
sistamatis, Kuala Lumpur: Asy- Syifa Darul Fikir

Khallaf, cAbdul Wahab Khallaf, 1942, cIlmu Usul fiqh, Kaherah: Maktabah al-Dakwah
al-Islamiyyah.

Khallaf, cAbdul Wahab Khallaf. 1984. Kaidah-kaidah hukum Islam.(Terj) Bandung:
Risalah.

Lahmuddin Nasution. 2001. Pembaharuan hukum Islam. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya

Latief Muchtar. 1996. Hadis sebagai sumber ajaran Islam.Dlm Pengembangan pemikiran
terhadap hadis.Yogyakarta:Lembaga pengkajian dan Penamalan (LPPI)

Muhammad Hashim Kamali. 1996. Prinsip dan Teori hukum Islam.Yogyakarta:Pustaka
Fajar

No comments: